Powered By Blogger

fredag 7 november 2014

Ökad resvana och lättillgänglig teknik för kunderna strukturerar om charterbranschen

Charterkunderna efterfrågar allt mindre service på resmålet. Det gäller såväl olika utflykter som information i allmänhet.

Dagens resenärer hyr hellre en egen bil och använder apparna i sina smarttelefoner och I-pads för att hitta sin egen information. Detta innebär att charterbolagen drar in på sina reseledare och minskar den personliga servicen på hotellen.

Det är mot den bakgrunden som Apollo sparkar var tredje reseledare och på resmålet hänvisar till telefon, sms och chatt. Säkerligen kommer även de andra resebolagen att följa efter.

Sedan tillkomsten av allt fler lågprisbolag inom flyget, och lättheten att boka hotell,  har redan många tidigare charterresenärer satt ihop och bokat sina egna resor. Framför allt gäller detta storstads- och weekendresor.

Hur ser då framtiden ut? Ja till syven och sist bestämmer priset och urvalet av flyg och hotell vilken väg kunden väljer när man ska boka resa.

Så kanske charterbolagen går från att vara specialbutiken till ett mer renodlat resevaruhus där kunden plockar i sin kundvagn och går till kassan och betalar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar