Bristfällig statistik över husbilsboendet ett hinder för utbyggnad av ställplatser
Som vi kunnat konstaterat ökar husbilsförsäljningen i
Sverige. Det säljs idag fler husbilar än husvagnar – ett historiskt trendbrott.
Senast något liknande hände var i mitten av 70-talet då husvagnsboendet blev
större än tältboendet på campingplatserna.
Då många nya husbilsägare inte tidigare varit campare, dvs
haft en husvagn, och då husbilen i sitt användningssätt skiljer sig markant
från husvagnen, ökar behovet av s k ställplatser för husbilar, något som länge
varit mycket vanligt ute i Europa. Och dessa nya husbilsägare vill helst bo så
centralt som möjligt med i sina husbilar,
nära restauranger, nöjen och shopping.
Mot den bakgrunden är det därför glädjande att Uddevalla nu kommit
till insikt i denna frågeställning och anlägger en ställplats mycket centralt –
denna ställplats står klar inom ett par veckor.
Men genom uteblivna ställplatser runt om i Sverige kan
tyvärr övernattning i husbil bli en lokal konfliktfråga. Ett typexempel är på
en del håll i Bohuslän – och konsekvensen av avsaknad av ställplats blir att
husbilsägare ställer upp sin husbil på andra attraktiva platser. Husbilsägarna
vill ha en trygg plats med viss basservice att övernatta på – och är självklart
beredda att betala för detta!
Så kommunerna bör, helst i samarbete med befintlig
turismnäring, öka takten av iordningsställande av ställplatser. Efterfrågan från konsumenterna finns ju
redan. Och många centrumkärnor med dess restauranger och annat utbud har också
ett behov av ökad volym.
Men tyvärr syns inte till fullo det ökade husbilsboendet i
den officiella statistiken. Den statistik som Statistiska Centralbyrån (SCB)
producerar över boendet i husbilar på ställplatser är ytterst bristfällig. I
statistiken ska ju ingå alla betalda övernattningar på campingplatser och
ställplatser.
I Sverige finns drygt 70 000 husbilar och under sommaren kan
uppskattas att det kommer ytterligare 20 000 – 30 000 utlandsregistrerade
husbilar. Om man utgår från ett normalt nyttjade av husbilarna, svenskar ca 30
dygn och en utlandsregistrerad husbil
10 dygn och med 2 personer i snitt i varje husbil, skulle antal
gästnätter ligga i nivån närmare 5
miljoner gästnätter i husbil. Självklart
görs många övernattningar på s k fria platser, dvs ej betald övernattning, men
låt oss anta minst hälften görs på ställplatser och campingplatser. Då skulle
antal betalda gästnätter, som borde finnas i SCB:s statistik, uppgå till minst
2,5 miljoner. Och vad säger då SCB:s statistik? Jo, 1,3 miljoner gästnätter
eller endast 50% av den troliga verkliga volymen som borde ingå i SCB:s statistik.
Detta innebär att det ökade intresset för husbilar inte syns
i den allmänna officiella statistiken – en statistik som självklart kommunföreträdare
har som en parameter när man bedömer behovet av utbyggnad av ställplatser. Och lika självklart är att
om det fanns fler centralt belägna ställplatser skulle många husbilsnätter på
parkeringar och andra centralt belägna platser omvandlas till boende på
ställplatser. Så det finns en otrolig ekonomisk potential att satsa på fler ställplatser.
Så jag är övertygad om att en korrekt statistik över
husbilarna skulle få fart på kommunerna, och andra samhällsplanerare, att bygga
ut antal ställplatser, till fromma för såväl husbilsägarna som samhällsekonomin
i form av ökad turistomsättning, inte minst i de centrala delarna av Sveriges
kommuner. Driften av ställplatserna kan sedan mycket väl läggas ut på
entreprenad, det kan vara campingägare, hotellägare, centrumföreningar eller
andra företag och organisationer inom turistbranschen som har nytta av en
utvecklad husbilsturism.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar