Powered By Blogger

torsdag 12 juli 2018

Finansinspektionen har ett stort ansvar för att kontanterna har försvunnit från marknaden - men även regeringen bär sitt ansvar


Finansinspektionen har i uppdrag från regeringen att se till att svenska bank- och finansmarknaden fungerar samt att tillgodose marknadens behov av tjänster

Enligt Finansinspektionens hemsida tydliggör man sitt uppdrag:
Finansinspektionen är en myndighet som övervakar företagen på finansmarknaden. Vårt uppdrag från allmänheten – riksdag och regering – är att bidra till ett stabilt finansiellt system som präglas av högt förtroende med väl fungerande marknader som tillgodoser hushållens och företagens behov av finansiella tjänster samtidigt som det finns ett högt skydd för konsumenter.

Finansinspektionen ska alltså tillgodose hushållens och företagens behov av finansiella tjänster. I denna skrivning tolkar jag det så att om hushållen och organisationer har behov av att det finns kontanthantering på bankkontoren, ska Finansinspektionen se till att bankerna lever upp till detta.

Vi kan dagligen ta del av uppgifter från såväl privatpersoner som organisationer och föreningar att bankernas ovilja att hantera kontanter skapar stor oreda. 

Men nu är det endast i undantagsfall som bankerna lever upp detta. Trots bankernas bristande service med kontanter sitter Finansinspektionen still och gör ingenting åt saken. 

När nu kunderna har behov av kontanthantering, såväl med insättningar som med uttag, har alltså Finansinspektionen skyldigheten att beordra bankerna att ha denna service. Detta helt i linje med deras egna uppdragsbeskrivning. 

Även regeringen sitter still i båten. Regeringen borde i sitt sk regleringsbrev till Finansinspektionen beordra Finansinspektionen att se till marknaden, dvs hushåll, företag och organisationer  får sitt behov av kontanter i samhället  tillgodosett.. Det är via regleringsbrevet som regeringen övergripande styr myndigheter och statliga bolag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar