Powered By Blogger

söndag 22 juli 2018

Telias köp av TV4-gruppen en svår nöt för politikerna att knäcka - men en bra affär sett ur konsumentperspektivet  


Telia har aviserat att man vill köpa bl a TV4 och CMore av Bonniers. Prislappen lär ligga på knappt 10 miljarder kronor. Huruvida detta är en bra affär måste man först analysera de olika intressen som finns:

1. Ur företaget Telias perspektiv
Telia skapar på detta sätt en helt ny mediagigant genom att få kontrollen och makten över såväl   distributionen som dess innehåll i TV-kanalerna. På så sätt är det ur Telias synvinkel en logisk affär och stärker som stärker företaget och står väl rustat för i den framtida digitala konkurrensen, såväl nationellt som internationellt.

2. Ur kundperspektivet
Sett ur kundens perspektiv överväger de positiva effekterna. Att samla distribution och TV-innehåll skapar ju stora förutsättningar att paketera och nischa, inte minst gäller detta inom områden som sport, film och  underhållning. Nackdelen är att Telia får en monopolliknande situation, och monopol är aldrig bra på sikt.

3. Sett ur statens och politikens perspektiv
Man kan lugnt säga att Telias styrelse har kört sitt eget race och mot näringslivsminister Dambergs uppfattning. Genom statens aktieinnehav i Telia innebär affären att staten, genom en stiftelse, äger SVT, och nu dessutom får ett starkt inflytande i TV4-gruppen och blir därmed den dominerande spelaren inom svensk TV. Att sälja ut Telia är heller knappast  aktuellt, då en stor del av Sveriges digitala infrastruktur ligger inom Telia, och där bör den också ligga.

4. Konsekvens
Nu är det långt ifrån att affären går igenom. Först ska regeringen säga sitt, och enligt uttalanden är inte det politiska läget kristallklart. Sätter regeringen stopp för affären tvingas Telias styrelse lämna företaget. Och omvänt, om affären får klartecken, sitter näringsministern löst. Därefter ska också Konkurrensverket granska affären. Kan också bli ett fall för EU:s konkurrensregler.

Så efter vägt för- nackdelar, har jag kommit fram till att affären bör genomföras. Mest för att det skapar klara fördelar för oss konsumenter. Men det gäller för politiken och riksdagen att skapa 100% täta väggar mellan programinnehåll och politikerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar