Powered By Blogger

lördag 3 maj 2014

Storkommunen Bohuslän ska spela i den översta kommunala eliten

Jag har fört en liten debatt i tidningen Bohusläningen gällande att göra Bohuslän till en storkommun. Har fått många reaktioner, flertalet håller med mig. Men en person svarade på min införda debattartikel, varför jag bemöter honom med följande debattinlägg i Bohusläningen 2014-05-03:

Storkommunen Bohuslän skulle ha en befolkningsmängd av ca 130 000 och då har jag inte tagit med Stenungsund och Kungälv, som sannolikt känner sig mer hemma och samhörighet med Göteborg.

I min tidigare debattartikel hävdade jag att denna storkommun hade haft kvar ett modernt och t o m utvecklat lasarett samt att Högskolan hade legat i Uddevalla i stället för Trollhättan.

Bengt Blomberg menar i sitt inlägg att det kan ingen veta. Men om man ser till andra större kommuner kan man med stor sannolikt dra slutsatsen att såväl lasarettet som Högskolan hade funnits i Uddevalla om storkommunen Bohuslän funnits. Se på kommuner som Västerås (folkmängd 110 000); Linköping (104 000); Örebro (107 000); Helsingborg (100 000).  Samtliga dessa kommuner har bra sjukvård, Högskola och i vissa fall också Universitet. Det är i den klassen som storkommunen Bohuslän ska spela.

Och självfallet skulle storkommunen Bohuslän ha ett betydligt större inflytande i Västra Götalandsregionen.


Så politiker i Bohuslän, tag chansen nu och utred förutsättningarna för storkommunen Bohuslän – ett välkänt varumärke som med all rätt ska spela i den övre halvan av kommunernas Allsvenska.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar