Powered By Blogger

fredag 16 maj 2014

Svensk turismnäring saknar en gemensam mediastrategi

Under hela våren har vi i media kunnat ta del av charterbolagens proffsiga mediastrategi. Budskapet är kristallklart:

  • "regnperioden för ett par veckor sedan gör att svenskarna vill försäkra sig om sol och värme - passa på att boka nu, snart är resorna slut!"

Och visst är det så att många människor  hänger på. Man kan ju få intrycket av att att merparten av oss svenskar reser utomlands. Men så är det ju inte. Men tyvärr saknas en liknande mediastrategi från en samlad svensk turismnäring. En samlad turismnäring bör naturligtvis också utnyttja media. Visst är enskilda regioner och företag duktiga på detta, men jag saknar ett gemensamt agerande från turistbranschen i denna fråga. Ett arbete som balanserar charterbolagens marknadsföring med pressinformation. 

Lägg regioner och olika boendeformer åt sidan och arbeta tillsammans för öka intresset för Sverige-semester. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar