Powered By Blogger

fredag 4 juli 2014

Vädret i Sverige styr charterbolagens mobila marknadsföring

Om sommaren i Sverige startar med dåligt väder vänder svensken sina tankar söderut, ex vis Turkiet och Medelhavsländerna. Detta kan också lätt avläsas i charterbolagens bokningssystem.

Ett bra exempel på detta är den senaste midsommarhelgen, som på många platser i Sverige bestod av regntunga moln. Under dessa dagar slog Fritidsresor rekord på sin hemsida med över 1 miljon besök.

Dåligt väder i Sverige ökar således intresset för solresor. Detta har gjort att charterbolagen i hög grad koncentrerar sin marknadsföring efter vädret. Det bolag som gått längst i detta avseende är Apollo, som låter vädret styra var de mobila annonserna ska visas, typ internet och Facebook,  och vilket innehåll som ska visas var.

Apollo hämtar in väderdata från olika aktörer och placerar sedan sina mobila annonser enbart när väderprognosen visar moln och regn. Dessutom är systemet så sofistikerat att man delat in landet i ett rutnät och kan således ge olika budskap beroende var man bor i Sverige.

Apollo har i detta avseende samarbete med Widespace, som nu även riktar in sig på andra resebolag i Europa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar