Powered By Blogger

söndag 20 juli 2014

Varför tillåter internationella flygmyndigheter civilt flyg över krigsområden i östra Ukraina?

Flygkatastrofen i östra Ukraina har skapat politiska spänningar.

Ukrainas regering uttalar att det är terrorister, understödda av Ryssland, som ligger bakom nedskjutningen. I rysk media framgår att man pekar ut ukrainska flygvapnet är involverat.

På scenen står också Putin och Obama.

Samtidigt oroas Malaysias regering över att viktiga bevis på nedslagsplatsen riskeras att undanröjas.

Men mitt i denna flygkatastrof där 298 personer omkom måste också frågan om flygbolagens ansvar belysas och analyseras. Varför tillåts flygbolag välja flygkorridor över luftrum som mer eller mindre måste betraktas som krigsområden. Redan innan denna katastrof har militärplan skjutits ned inom detta område.

Hur kan internationella flygmyndigheter sätta civila människors liv på spel? Som så många gånger gånger tidigare handlar det om flygbolagens ekonomi. Genom att välja en rak flygkorridor över östra Ukraina sparar flygbolagen flygbränsle, och därmed pengar. Det ska tilläggas att det är fler flygbolag än Malaysias Airline som väljer denna flygkorridor.

Självklart måste skuldfrågan om den fysiska nedskjutningen utredas, men också flygbolagens ekonomi contra passagerarnas säkerhet måste komma fram i ljuset. Och här har de internationella flygmyndigheterna sin uppenbara roll och sitt ansvar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar