Powered By Blogger

söndag 13 januari 2019

Är kryssningsfartygens framgångar bruten?


När kryssningars tid började i USA var det rika amerikaner som var den givna målgruppen. Denna grupp spenderade också mycket pengar i de städer och hamnar som fartygen la till i.

Nu är kryssningsgästerna i hög grad är ”vanliga” turister som ser kryssningsresan som en ”all inclusive-resa” , där man i princip lägger sina pengar i kryssningsfartygens kassor och när fartygen lägger till i olika hamnar besöker man gärna sevärdheter och turistattraktioner, men utan att bidra till turistnäringen via hotell och restauranger  

För att städerna ändå ska få något av kryssningsgästerna har man börjat ta betalt i form av ”entréavgift”, dvs en lokal turistskatt. Tidigare har resmål som Venedig, Barcelona och Santorini infört detta. Och nu inför även Amsterdam en avgift på 8 Euro för ett dagsbesök.

Självklart gillar inte kryssningsbranschen dessa lokala skatter och har därför börjat bojkotta vissa städer som tar ut denna entréavgift. Så risken är uppenbar att kryssningstrafiken är på ett sluttande plan. Om inte gästerna får besöka historiskt traditionella och populära kuststäder är det en uppenbar risk att man helt avstår från kryssningsresor. 

Så frågan är berättigad om kryssningsbranschens volymresor har spelat ut sin roll?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar