Kommunalförbund för Bohuslän bra – men storkommunen
Bohuslän bättre
Bohuslän har förlorat ett par
sk strukturmatcher, dels sjukvården till Trollhättan och NÄL, dels Högskolan
till Trollhättan.
Nu har det också beslutats
att lägga dubbelspår genom Dalsland till Oslo. Och ingen ska då tro att man
dessutom kommer att lägga några större resurser på Bohusbanan.
Så åter igen är Bohusläns
politiker – för att prata fotbollsspråk – tvåa på bollen och går mot en ny
förlust i spelet om samhällets infrastruktur.
Jag är övertygad om att
Bohusläns politiker vill väl med samarbete, men i sin handling tycks de var
naiva. Uppvaknandet kommer för sent, det kommer när krisen är ett faktum. Och
då har motståndaren, genom skickligt lobbyarbete, redan sålt in sin idè till
beslutsfattarna.
Nu går debattvågorna höga om
ett nytt Kommunalförbund. Men man tycks inte vara överens om var gränserna till
ett nytt Kommunalförbund ska gå. Någon vill dra gränsen vid sträckan Göteborg-Uddevalla,
medan andra vill ha med hela Bohuslän.
Och självklart ska hela
Bohuslän vara med. Men varför stanna vid en administrativ enhet som Kommunalförbund.
Varför inte gå hela vägen och utreda förutsättningarna för storkommunen
Bohuslän. Då får man får tryck i sitt lobbyarbete med närmare 125 000
innevånare i ryggen. Se på andra kommuner i den storleken vilken samhällsmässig
infrastruktur dom har.
Detta skulle ge en bred
ekonomisk bas som möjliggör de allt fler specialistfunktioner kommunal service
kräver. Såg senast att någon ville att små kommuner skulle samverka om en
kommunchef.
Bohuslän är ett starkt
varumärke och storkommunen skulle, genom ökad samhällsmässig infrastruktur och
service, kunna stärka sin roll på en allt mer konkurrensutsatt marknad.
· Stärkt näringsliv
· Ökad kommunal infrastruktur genom att återta
utbildningsområden , som möjliggör att fler ungdomar kan klara av sin
eftergymnasiala utbildning på hemmaplan, samt säkerställa specialistfunktioner
inom bl a miljö- och räddningstjänst
· Återta positioner inom sjukvården genom ett modernt
akutsjukhus; (E6 går ju inte precis genom
Trollhättan och NÄL)
· Skapa förutsättningar för en dubbelspårig järnväg på
hela Bohusbanan, och t o m på längre sikt över Svinesund till Oslo
· Utveckla turism-och besöksnäringen; Bohuslän är av de tre
starkaste varumärken inom detta område i Sverige och kanske 10 i topp i Europa
Det finns alltså många
fördelar med ett Kommunalförbund för hela Bohuslän, men det vore en större
fördel att bilda en storkommun av hela Bohuslän.
Det är ingen lätt uppgift.
Men, kära politiker, lägg all prestige åt sidan, och gör en förutsättningslös
utredning om att bilda storkommunen Bohuslän och skapa förutsättningar för ett
modernt samhälle för de kommande 100 åren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar