Powered By Blogger

tisdag 1 maj 2018

Försvagad svensk krona ger ekonomisk dopning för svensk turismnäring


Den svenska kronan faller i värde mot alla valutor som berör den svenska turismnäringen. Mot euron har kronan tappat 7,8% sedan årsskiftet och är nu på den svagaste nivån på nästan 10 år.

Även mot den norska och danska kronan faller svenska kronan.

Det innebär att den svenska turismnäringen stärker sin konkurrenskraft mot de näraliggande och viktiga marknadsområdena, typ Tyskland, Holland, Danmark och Norge.

Och det finns inget som tyder på att kronan kommer att förstärkas inför årets sommarsäsong, Riksbankens minusränta, som i hög grad styr kronan, kommer att ligga kvar.

Så för att travestera på idrottens språk kan säga att den svenska exportnäringen, och då inklusive turismnäringen, har fått en stor valutahjälp, en form av ekonomisk dopning.

Läget för den svenska turismnäringen förstärks dessutom att det blir dyrare för svenska turister att resa utomlands, så uppenbart kommer allt fler svenskar att tillbringa sin sommarsemester i Sverige.

Det är alltså läge för Sverige som turistland att verkligen marknadsföra budskapet att utländska turister får mycket logi och upplevelser för sina pengar. Inte minst gäller det den lättrörliga campingturismen med husvagnar och husbilar.

Finns det då ingen baksida för exportnäringen med svag svensk krona? Inte på kort sikt. Risken på längre sikt är dock att man ökar volymen men inte hänger med i produktutvecklingen. Och det kan straffa sig. Så det gäller att vara mycket kvalitetsmedveten när man nu har en chans att fånga in nya målgrupper så att de kommer tillbaka, även när kronan ökar i värde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar