Powered By Blogger

fredag 16 februari 2018

E-handeln skördar allt fler offer - men tunga varumärken inom turismen, som skapar reseanledningar,  kan delvis motverka


Bankerna var väl den sektor som var först ut med att introducera internet tekniken och gjorde oss kunder till bankernas förlängda banktjänstemän vid våra hemdatorer och mobiltelefoner. Och dessutom avskaffade man kontanterna och idag gör vi allt mer av våra inköp med olika typer av kort.

Följden har ju blivit att bankerna i allt högre grad har lämnat sina traditionella stora banklokaler i gatuplan. Och dagens moderna färgglada banklokal ser ut som vilket service kontor som helst. Jag har full förståelse för denna utveckling, men visst svider det i ett gammalt "bankhjärta" som arbetade i denna sektor när en bank såg ut som en bank ......dvs på 60- och 70-talet.

En annan sektor som också helt bytt skepnad är musikbranschen. Först kom stenkakan, sen kom vinylskivan, sen kom kasettbandet, sen kom cd-skivan och nu handlar i stort sett allt om nätbaserade Spotify.

Men nu ser vi också att tekniken är på väg att helt stuva om den traditionella butikshandel i centrumkärnor men också i de stora shoppingcentra:

  • Åhlens har aviserat nedläggningar av butiker och anger just E-handelns snabba utveckling som skäl
  • Ett av världens största klädvarukedjor, HM, har mycket snabbt, och tillsynes överraskade för koncernens ledning, också fått känna på E-handeln. Även HM har aviserat nedläggningar av butiker
  • Senast i raden är ett annat klädvarumärke, Lindex, som i veckan aviserade nedläggningar av ett antal butiker, utan att ange var detta ska ske
  • Dessutom kan vi också konstatera att dagligvaruhandel med livsmedel också ändrar skepnad, allt fler stressade kunder beställer färdiga matkassar till dörren
  • Andra branscher som också är i förändring är bokhandeln. Och bokläsandet är inne i sin andra omdaning. Först kom vi att köpa böcker över nätet, men på senare tid tar vi inte hem böckerna utan bokläsandet har blivit som musikens Spotify, vi lyssnar på böcker i våra mobiler. Och denna utveckling går i rekordfart, inte minst i USA. T o m våra bibliotek tillhandahåller en "Spotify-tjänst" på nätet.
Så vad är det som inte går att  "fixa" via nätet? Jo, upplevelser och underhållning samt restauranger och konditorier. Är det framtiden? Eller kommer pendeln att vända tillbaka, dvs vi vill också ha någon form av personlig service.

Ett exempel på detta är turismen. När vi reser utomlands, eller när utländska turister kommer till Sverige, finns det alltid en s k reseanledning, ett huvudskäl till att vi just väljer det resmålet. Och väl på plats  prövar vi på den lokala maten på någon restaurang. Men vi avsätter också tid och pengar till shopping.

Så en slutsats kan vara att det gäller att i framtiden finnas på den stora kartan som ett eftertraktat resmål med allehanda tjänster och upplevelser. Det skapar en viss volym som gör att även den traditionella butikshandeln går bra.  Det gäller att bygga tunga och eftertraktade varumärken, och då gäller samverkan mellan ett antal kommuner. Se på Öland, som består av två kommuner, men ingen pratar om dessa kommuner, man pratar om Öland som varumärke. I fjällvärden pratar man om Sälen.
Österlen i Skåne är ett annat sådant varumärke.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar