Powered By Blogger

söndag 3 november 2013

Elitidrott förstärker en kommuns varumärke

Elitidrott och en kommuns eller orts varumärke hänger samman. I all synnerhet gäller detta mindre kommuner eller orter. Se på Leksand - när man nämner Leksand är det för de flesta man tänker på ishockey. Vad vore Leksand utan sitt hockeylag? Så det finns all anledning för Leksands kommun att ge ekonomisk support till ishockeylaget.

På samma sätt kan vi nu se framgångslaget Falkenbergs FF, som i går för första gången blev klart för allsvenskt spel nästa år. TV, radio och tidningar ger spaltmetrar och radio-och TV-tid, som kan värderas i 10-tals miljoner. Och lika självklart är att varumärket för Falkenbergs kommun förstärks. Så visst är även Falkenbergs fotbollslag en viktig kugge i varumärkesarbetet för kommunen.

Mot denna bakgrund har nu ju också Falkenbergs kommun beslutat satsa på en nybyggd moderna fotbollsarena som fyller alla krav från Svenska Fotbollförbundet. Denna arena ska stå klar år 2016.

Dessutom ska man inte bortse från lokalbefolkningens stolthetskänsla. Det gör att falkenbergsborna blir ambassadörer för sin egen hemstad.

Så visst är det kristallklart: en kommuns varumärke växer när elitidrotten har framgångar!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar