Powered By Blogger

fredag 15 juni 2018

Zlatans varumärke består av två delar – fotboll och affärer
-      det gäller för media att inse skillnaden


Att Zlatan är en av värdens främsta, och förmodligen den mest framgångsrika svenska, fotbollsspelare är ställt utom allt tvivlet.

Han har genom sin fotbollskarriär i samklang med sin personlighet och attityd byggt upp ett enastående varumärke som ett riktigt fotbollsproffs. 

På senare år har han också gett sig in i olika affärsprojekt, både som delägare i vissa och i andra som huvudperson i olika marknadsföringsprojekt. Och det gäller för media att inse skillnaden.

När Zlatan kryptiskt uttalar sig att han det är han som bestämmer vem som ska coacha. Och då hänger media, framför allt de s k kvällstidningarna, och vinklar det som om det gäller landslaget i fotboll, eftersom det hamnar på sportsidorna.

Men Zlatan är smart, han utnyttjar sina uttalanden och medias vinklaringar till att marknadsföra ett kreditkort! Och får därmed publicitet för det marknadsföringsprojekt han deltar i och är dess frontnamn. 


Jag tror och hoppas att media kan inse skillnaden i Zlatans varumärke. Men förmodligen räknar vissa tidningar med att sälja mer på kryptiska rubriker. Så på det sättet hjälper Zlatan också medias upplagor. Undrar om han får betalt för det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar