Powered By Blogger

torsdag 12 juni 2014

Bristfällig statistik över husbilsboendet ett hinder för utbyggnad av ställplatser


Som vi kunnat konstaterat ökar husbilsförsäljningen i Sverige. Det säljs idag fler husbilar än husvagnar – ett historiskt trendbrott. Senast något liknande hände var i mitten av 70-talet då husvagnsboendet blev större än tältboendet på campingplatserna.

Då många nya husbilsägare inte tidigare varit campare, dvs haft en husvagn, och då husbilen i sitt användningssätt skiljer sig markant från husvagnen, ökar behovet av s k ställplatser för husbilar, något som länge varit mycket vanligt ute i Europa. Och dessa nya husbilsägare vill helst bo så centralt som möjligt med i sina  husbilar, nära restauranger, nöjen och shopping.

Mot den bakgrunden är det därför glädjande att Uddevalla nu kommit till insikt i denna frågeställning och anlägger en ställplats mycket centralt – denna ställplats står klar inom ett par veckor.

Men genom uteblivna ställplatser runt om i Sverige kan tyvärr övernattning i husbil bli en lokal konfliktfråga. Ett typexempel är på en del håll i Bohuslän – och konsekvensen av avsaknad av ställplats blir att husbilsägare ställer upp sin husbil på andra attraktiva platser. Husbilsägarna vill ha en trygg plats med viss basservice att övernatta på – och är självklart beredda att betala för detta!

Så kommunerna bör, helst i samarbete med befintlig turismnäring, öka takten av iordningsställande av ställplatser.  Efterfrågan från konsumenterna finns ju redan. Och många centrumkärnor med dess restauranger och annat utbud har också ett behov av ökad volym.

Men tyvärr syns inte till fullo det ökade husbilsboendet i den officiella statistiken. Den statistik som Statistiska Centralbyrån (SCB) producerar över boendet i husbilar på ställplatser är ytterst bristfällig. I statistiken ska ju ingå alla betalda övernattningar på campingplatser och ställplatser.

I Sverige finns drygt 70 000 husbilar och under sommaren kan uppskattas att det kommer ytterligare 20 000 – 30 000 utlandsregistrerade husbilar. Om man utgår från ett normalt nyttjade av husbilarna, svenskar ca 30 dygn och en utlandsregistrerad husbil   10 dygn och med 2 personer i snitt i varje husbil, skulle antal gästnätter ligga i nivån  närmare 5 miljoner gästnätter i husbil.  Självklart görs många övernattningar på s k fria platser, dvs ej betald övernattning, men låt oss anta minst hälften görs på ställplatser och campingplatser. Då skulle antal betalda gästnätter, som borde finnas i SCB:s statistik, uppgå till minst 2,5 miljoner. Och vad säger då SCB:s statistik? Jo, 1,3 miljoner gästnätter eller endast 50% av den troliga verkliga volymen som borde ingå i SCB:s statistik.

Detta innebär att det ökade intresset för husbilar inte syns i den allmänna officiella statistiken – en statistik som självklart kommunföreträdare har som en parameter när man bedömer behovet av utbyggnad  av ställplatser. Och lika självklart är att om det fanns fler centralt belägna ställplatser skulle många husbilsnätter på parkeringar och andra centralt belägna platser omvandlas till boende på ställplatser. Så det finns en otrolig ekonomisk potential att satsa på fler ställplatser.

Så jag är övertygad om att en korrekt statistik över husbilarna skulle få fart på kommunerna, och andra samhällsplanerare, att bygga ut antal ställplatser, till fromma för såväl husbilsägarna som samhällsekonomin i form av ökad turistomsättning, inte minst i de centrala delarna av Sveriges kommuner. Driften av ställplatserna kan sedan mycket väl läggas ut på entreprenad, det kan vara campingägare, hotellägare, centrumföreningar eller andra företag och organisationer inom turistbranschen som har nytta av en utvecklad husbilsturism.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar