Powered By Blogger

lördag 20 september 2014

DEBATTARTIKEL I BOHUSLÄNINGEN 2014-09-20


Har tåget gått för utveckling av Bohusbanan?

Nu har de svenska och norska regeringarna kommit överens om en utredning om dubbelspårig järnväg på hela sträckan Oslo–Göteborg, via Kornsjö och Dalsland.
  

Relaterat

PUBLICERAD 01:00
Men hur har den samlade bohuslänska politiken genom åren arbetat med utveckling av Bohusbanan? Det naturliga hade självfallet varit att bygga ut Bohusbanan till dubbelspår och satsa på en broförbindelse över Svinesund, kanske gamla Svinesundsbron.
Men åter igen har utvecklingen av järnväg gått Bohuslän förbi. För ingen ska väl tro att man satsar både på dubbelspår genom Dalsland och Bohusbanan? Och ingen utveckling av Bohusbanan innebär sannolikt nedläggning på längre sikt.
Tidigare har Bohuslän förlorat kampen om såväl sjukvården som högskolan, som båda gick till Trollhättan.
Och nu således också järnvägen. Det är dessutom ytterst tveksamt om järnvägen mellan Göteborg och Uddevalla kommer att byggas ut till dubbelspår. Sannolikt kommer man att hänvisa till Trollhättan/Öxnered.
Enligt den stora undersökning som Ramböll gjorde förra sommaren har trafiken på vår del av E6 ökat med 40 procent sedan 2004 och är nu uppe i 22 000 fordon per dygn. Antalet tunga fordon har också ökat med 40 procent under samma period till 2 500 fordon per dygn. Antalet dragbilar med trailer utgjorde 29 procent 1989, i dag är det över 80 procent.
Nästan 7 miljoner ton gods transporteras över Svinesundsbron under ett år, en ökning med 22 procent sen 2004. Antalet tomma fordon har ökat kraftigt och från Norge mot Sverige går 60 procent av lastfordonen tomma.
Som framhålls i undersökningen finns ett flertal hamnar i Bohuslän som skulle kunna blomma upp om godset kunde föras över till järnväg. Flera större industriorter skulle också kunna ha stickspår till Bohusbanan.
Älvsborg har med sina starka politiker lobbat hårt för en järnväg genom Dalsland. Ett splittrat Bohuslän med många småkommuner har inte mycket att sätta emot. Bohuslän med sina 125 000 invånare bör med kraft ta initiativ att tala med en röst i förhandlingar med Norge.
Bohusbanan är den enda från Göteborg utgående järnvägen som inte är dubbelspårig i dag. Snabbjärnväg genom Bohuslän skulle lyfta hela landskapet med möjlighet till boende på orter som i dag är semesterparadis för många.
Än finns chansen att vara med i samtalen. Men snart har tåget gått – via Dalslands skogar.
Så kära kommunpolitiker i Bohuslän, börja åtminstone inse fakta och tillsätt en utredning som förutsättningslöst belyser och analyserar på vilket sätt kommunerna i Bohuslän ska finna en praktisk samarbetsform. Då skulle Bohuslän kunna utvecklas med infrastruktur, kommunala specialistfunktioner, näringsliv och inte minst besöksnäringen.
Nils Carlsson
Fri debattör Uddevalla
Karl-Eric Magnusson
Journalist Uddevalla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar