Powered By Blogger

måndag 5 mars 2018

För utveckling av Uddevalla centrum:
 - gör en marknadsundersökning och följ upp den med en Master Plan och tillsätt en ”ledningsgrupp” med representanter från kommunen och näringslivet

Under den senaste tiden har det byggts nya bostäder i södra Uddevalla, först Folkets Parks-området, och förra hösten blev området där gamla Söderskolan legat färdigt för inflyttning.

Och i centrum pågår byggen på gamla Eol-tomten och kvarteret Sundberg, liksom på Norra Hamngatan.

Så det har väl aldrig, på så kort tid, skett en så stor inflyttning till centrala Uddevalla. Från Folkets Park och gamla Söderskolan är det max ca 1000 meter intill Kungsgatan, dvs vänligt gångavstånd.

Trots en så stark inflyttning till centrum sker ingen utveckling, vare sig kommersiellt eller kulturellt, av själva centrumkärnan. Affärer läggs ner, senast i raden är Åhléns som flyttar ut under året. Dessutom kom ju beskedet att McDonalds upphör.

För att göra ett besök i centrumkärnan gäller precis som när man åker på semester tre huvudkriterier:
·      Rese- eller besöks anledning; dvs ett utbud av affärer, restauranger och annan service och aktiviteter
·      Tillgänglighet; utbud av p-platser med rimliga avgifter, samt tillgänglighet med kollektivtrafik
·      Infrastruktur i form av bl a miljö, bygg- och planfrågor, trafikflöden mm

Så varför inte göra en ordentlig marknadsundersökning, som bygger på tre ovanstående hörnstenar, och fråga ”folket”, dels de som redan bor i centrum eller är på väg att flytta in, dels dom som bor utanför centrum och åker till centrum med bil eller buss.
Lägg gärna sedan också till en grupp som har ett sk  utanförperspektiv, dvs folk sin känner till Uddevalla, men som inte bor här, dvs ta lärdom hur man gör på andra s k destinationer.

Utifrån svaren i denna undersökning gör man sedan en s k Master Plan som talar om:
·      Vad ska göras
·      Vem ska göra det?
·      När ska det göras? Prioritering
·      Ekonomi och finansiering

Genom att arbeta på detta sätt skapas ett helhetstänk och därigenom också en framtidstro, för uddevallabor och näringsidkare.

Kommunicera sedan denna plan med ”folket” och gör regelbundna avstämningar för att visa hur man ligger till.

Självklart är kommunen huvudansvarig för ovanstående arbete, men lika självfallet i nära samarbete med näringslivet. Varför inte bilda en form av gemensam ”ledningsgrupp” ?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar