Powered By Blogger

lördag 24 mars 2018

Är Facebook ett hot mot demokratin eller har vi alla bara varit naiva?



Alla vet väl att vi lämnar avtryck i någon databas när vi använder elektroniska verktyg. Det började när  betal- och kreditkorten blev mer eller mindre allas egendom.

När vi använder någon form av kreditkort när vi handlar, i butik eller på nätet, gör vår transaktion ett avtryck. Vi talar om vad vi köpt och vad det kostar. Och självklart används dessa dataavtryck sedan i någon form  av marknadsföring. Idag får vi personanpassade reklamerbjudande från ICA, som ju vet vilka produkter vi köper mest.

Precis på samma sätt är det på internet. Är vi inne på exvis en resesajt dröjer det inte länge förrän man får ett erbjudande om något lämpligt resmål. Med andra ord, de elektroniska avtryck vi på detta sätt gör,  säljs vidare till hugade spekulanter utan vår vetskap eller vårt godkännande. Och då måste vän av ordning fråga varför accepterar vi detta? Kanske för att det kan verka harmlöst?

Men nu har Facebook tagit sitt insamlande till en helt annan nivå. Varje gång vi går in på Facebook, checkar in på ett hotell, samlar Facebook dessa uppgifter och därmed  byggs kunskapen om enskilda individer på allt högre. Och varje gång vi trycker på like-knappen har vi till Facebook sagt vad vi gillar. Och på det sättet växer personmappen hos Facebook.

Men det som hänt nu är att Facebook uppenbart sålt dessa uppgifter till ett analysföretag, som i sin tur säljer uppgifterna vidare och därmed kan man till  tydliga målgrupper  rikta reklambudskapen.

Så vad Facebook och analysföretaget gjort är något som många andra har gjort före dom, dvs samla in elektroniska uppgifter får att användas i reklam- och försäljningskampanjer. Skillnaden är bara att numera har man skapat en ytterligare dimension i teknikkunnandet - och teknikutnyttjandet.

Och visst skulle man tidigare kunnat reglera detta  genom politiska beslut. Men nu först när tekniken kommit in på politikens område höjs röster. Genom Facebooks kunskap om enskilda individer kan de politiska partierna, genom tillhandahållen teknik från speciella analysföretag, rikta sina budskap till olika målgrupper, ja t o m ända ner på individnivå. Och på det sättet blir dessa uppgifter involverade i politiska kampanjer. Och en bricka i det politiska spelet. Och därmed också påverkan om vår demokrati.

Uppenbart har vi alla accepterat att få ekonomiska erbjudande efter våra elektroniska avtryck. Men nu kommer nästa nivå, politiska säljbudskap.

 Ska vi vara överraskade över den senaste utvecklingen? Eller är vi bara naiva?

Men en sak vet vi, genom att göra avtryck på Facebook har vi sett till att Facebook har fått en storslagen instäktskälla genom att sälja allt det gratisjobb vi gjort för dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar