Powered By Blogger

onsdag 28 mars 2018

Finansinspektionen bryter mot sitt uppdrag genom att inte se till att bankerna hanterar kontanter


Enligt finansspektionens hemsida tydliggör man sitt uppdrag: Finansinspektionen är en myndighet som övervakar företagen på finansmarknaden. Vårt uppdrag från allmänheten – riksdag och regering – är att bidra till ett stabilt finansiellt system som präglas av högt förtroende med väl fungerande marknader som tillgodoser hushållens och företagens behov av finansiella tjänster samtidigt som det finns ett högt skydd för konsumenter.

Finansinspektionen ska alltså tillgodose hushållen och företagens behov av finansiella tjänster. I denna skrivning tolkar jag det så att om hushållen och organisationer har behov  av att det finns kontanthantering på bankkontoren, ska Finansinspektionen se till att bankerna lever upp till detta.

Men nu är det endast i undantagsfall som bankerna lever upp detta. Trots bankernas bristande service med kontanter sitter Finansinspektionen still och gör ingenting åt saken. 

När nu kunderna har behov av kontanthantering, såväl med insättningar som med uttag, har alltså Finansinspektionen skyldigheten att beordra bankerna att ha denna service. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar