Dagens dieselägare sitter med Svarte Petter när marknadsvärdet på dieselbilar störtdyker
Nu har Tyskland beslutat att äldre dieselbilar blir
förbjudna i städer. Och fler länder följer Tysklands beslut.
I Sverige väntas ett likande beslut innan sommaren. Ett
förväntat svenskt beslut kommer att innebära införandet av miljözoner där
dieseldrivna bilar blir helt förbjudna. Men självklart får man köra diesel i
andra delar av vårt samhälle. Men ägare till dieselbilar som bor eller verkar
inom miljözonerna kommer inte att kunna använda bilarna.
Miljözonerna kommer initialt att införas i våra större
städer, men med erfarenhet av det politiska spelet, kan vi nog förvänta oss att
inom några år får även medelstora och mindre städer miljözoner.
Men redan nu har märkts en kraftigt minskad försäljning av
dieselbilar och lika självklart kommer andrahandsvärdet på befintliga dieslar
att avsevärt reduceras. Så det står helt klart att ägare av befintliga
dieselbilar är de största förlorarna. Och här kan säkert många bilägare känna
sig lurade av politikerna, som bara för några år sedan hyllade dieselbilar.
Så det är kanske läge att införa en avvecklingspremie på
dieselbilar. En sådan premie skulle kunna utformas så att den som byter sin
dieseldrivna bil mot en modern elhybrid får en extra extra statlig subvention
som kompensation för den kapitalförlust bilägaren gör.
Sedan är det ju en uppenbar risk att överblivna och
svårsålda dieselbilar skeppas till andra länder. Och det kommer framöver att
finnas många länder där dieseln tuffar och går i många år och på så sätt
kraftigt reducerar vinsten av den globala miljöaspekten.
Så slutsatsen blir att det är bra på sikt att dieseln
försvinner, men frågan är om det inte går för fort med avvecklingen? Samtidigt som dagens dieselägare sitter med
Svarte Petter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar