Powered By Blogger

söndag 22 december 2013

Berlin toppar Nyårsfirandet i Europa

Ving har en resepanel, som består av ca 5 000 personer, och som tillfrågas i olika frågor som rör folks resande. Nyligen genomförde man en undersökning var folk ville tillbringa sitt nyårsfirande. Och inte oväntat toppade NewYork listan. 

Men som jag lärt mig genom åren är det stor skillnad vad folk vill göra och vad de sedan gör.

Själv har vi, hustrun och jag, tillsammans med goda vänner, skapat den trevliga rutinen, att vart annat år besöka en stor europeisk stad och fira nyår där. Detta har innebur att det blivit ca 10 nyårsresor för att upptäcka hur man firar in det nya året i olika delar av Europa.

Om man bortser från stadens upplevelser i stort och bara tittar på själva officiella firandet på Nyårsafton skulle jag sätta upp följande fem i topp lista:
  1. Berlin
  2. Madrid
  3. Krakow
  4. Barcelona
  5. Paris
Att inte London finns på listan beror på att man har ett ganska enkelt officiellt firande, i alla fall det år vi var där. Däremot tycker jag London är nummer ett i Europa i allmänhet när det gäller storstäder. Du blir aldrig besviken på London och du upptäcker alltid nya saker. Precis på samma sätt som man skapar sina egna små smultronställen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar