Powered By Blogger

fredag 27 december 2013

Zlatans senaste utspel förminskar människan Zlatan - även om han fortfarande är en lika stor fotbollsspelare

Zlatan Ibrahimovic har talat igen - denna gång inte med fötterna. Inte heller med huvudet om man bemärker vad han sa.

Att nedvärdera damfotbollen med att säga att "hon kan få en cykel med min autograf på", ligger inte fotbollens intresse och självklart inte heller i Svenska Fotbollförbundets intresse. Uppenbart har också en av svensk fotbolls huvudpartners, Svenska Spel, reagerat och tar kraftigt avstånd från hans uttalande.

Får Zlatans utspel någon effekt eller några konsekvenser? För mig är Zlatan fortfarande en lika stor fotbollsspelare. Och visst har vi tyckt det varit kul med alla hans uttalande. Men denna gång har han gått för långt. Och för mig har människan Zlatan reducerat sitt värde och därigenom också sitt varumärke.  Som stor idrottsman, och som representant för svensk fotboll, har han också ett ansvar mot ungdomar, såväl pojkar som flickor, som har han som idol, vill ha hans namn upptryckt på sin tröja.

Jag tror inte sista ordet är sagt i denna diskussion. Efter påtryckningar från fler sponsorer, och också från Svensk Fotbollförbundet, tror jag vi kommer att få se ett nytt Zlatan-uttalande där han försöker göra en pudel. Men inte en vanlig pudel, utan en Zlatan-pudel - hur nu den kommer att se ut………


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar